Loading...
X

Az online reklám buktatói 2.

online reklám buktatói

Cikksorozatunk első részében már szó esett arról, hogy a rendszerváltástól napjainkig terjedő időszak a legtöbb hazai reklámügynökség számára nem bizonyult termékenynek, nem születtek az új problémákra új megoldások, az elmaradt megújulás pedig számtalan sérelem melegágya lett, így vált a reklámból alig húsz év leforgása alatt szitokszó. De nézzük, mit érdemes még tudni!


Miért, miért, miért? – Történik az, hogy a régi, klasszikus eszközöket forgalmazó ügynökségek – minden vállalkozót ért csalódás ellenére is – szinte minden városban megtalálhatóak? (Sőt, nincsenek is egyedül!) A helyzet az, hogy a legtöbb vállalkozó tájékozottsága a reklámot illetően elég kicsi, nincsenek tapasztalataik, a modern marketinges megoldásokkal pedig szinte egyáltalán nincsenek tisztában. A reklámügynökségek pedig nem fogják nyíltan azt mondani, hogy figyelj, egy A5-ös szórólappal 15 éve még nagyot lehetett durrantani, mára igaz, hogy az ilyen szórólapok 95%-a a szemétkosárban landol, de azért vedd meg plíííz.

Soha nem működik vagy csak néha nem? – Vannak olyan szegmensei az üzleti életnek, ahol a régi formák még mindig ugyanúgy, vagy akár jobban is működhetnek, mint egy online kampány. Ez a tendencia azonban nagyon szűk réteget érint, általánosítható, hogy a reklám hagyományos eszközei egyre kevésbé működnek, az online reklám ellenében, amely pedig egyre jobban működik. Szomorú jelenség, hogy a legtöbb vállalkozó beleinvesztálja a pénzét egy régi típusú kampányba, utóbb pedig kiderül, hogy egyáltalán nem tudta vele növelni a cégforgalmát. Itt kezdődik a reklám negatív megítélése. Ekkor jobb ötlet híján bizalmat szavaz egy másik reklámügynökségnek, – ugyanúgy elavult formával – azonban ezt követően sem szerez új ügyfeleket, új klienseket. Végül betelik a pohár, és a végkövetkeztetés mindig ugyanaz: a reklám nem működik, tehát ebben egyszerűen nem kell gondolkodni.

Mi a baj a régi típusú ügynökségekkel? – Alapvető irányelv, hogy megoldást csak problémára lehet kínálni. A reklám lényege pontosan az, hogy a vállalkozás arculatára szabott, elemzésekkel és háttérmunkával alátámasztott stratégián nyugodjék. Fontos, hogy a reklámügynökség, melyet megbízunk, eredményorientált legyen, és ne csak a nyereséget (minél kevesebb invesztícióval nyerjék ki a legnagyobb hasznot) lássa bennünk. Sajnálatos tény, hogy a legtöbb régi típusú reklámanyagokat forgalmazó ügynökség nem méri az eredményeit, nincs visszajelzés a kliensi körüktől- ezáltal nem is tudnak fogalmat alkotni arról, vajon mennyire célravezető és hatékony az a módszer, amellyel dolgoznak.

Átverés?! Hogyan? – Fontos kiemelni, hogy szinte külön iparág épül ki napjainkban, mely kifejezetten a vállalkozók felültetésén alapszik. Vannak olyan formák, melyeket mi magunk is felismerhetünk, pl.: a telefonos megszólítással kezdődő termékeladások. Ezekkel általában végigbombázzák az egész országot, felhajtják a legnagyobb hasznot, amit fel lehet, majd kitalálnak valami mást. Az átverés iparában is megvannak azonban a konkurens cégek, akik előállnak ugyanazzal az ötlettel, ők is végigtelefonálják fél Szlovákiát, majd amikor kifullad a lehetőségek tárháza, akkor jön egy új módszer, új lehetőségekkel.

Hogy tudjuk ezt kikerülni?

Ha nem látjuk az együttműködés mögött az emberi jelenlétet, a beleinvesztált időt, a munkát, az automatikusan átverés szagú. Sajnos nagyon nehéz kiszúrni a jól véghezvitt árverést. Ha gyanút észlelünk, érdemes utánanézni egy-egy cég referencia együttműködéseinek, ez ugyanis szépen kontextusba tudja ágyazni az addigi tevékenységüket, eredményeiket.


Összességében elmondható, hogy a reklám negatív megítélése nem csak a régi típusú, elavult formákat és kifulladt eszközöket alkalmazó ügynökségek sokszor eredménytelen munkájának tudható be, de azoknak a nagyszámú átveréseknek is, amelyek szintén a reklám égisze alatt látnak napvilágot. A reklám rossz megítélése abban a körforgásban érhető tetten, hogy nagyon sok vállalkozó jogosan csalódott benne, az új, modern technológiát mozgósító online reklámról pedig nem sokat tud, de a múltbéli sérelmei miatt nem is igazán érdekli.

 

0 Overall Score
0 Reader Rating: 0 Votes
Top